گروه اخلاق پزشکی

کمیته دانشجویی اخلاق پزشکی

تاریخ آخرین به روزرسانی: ۸ مهر ۱۴۰۴، ساعت ۰۸:۰۰
اهمیت کمیته دانشجویی اخلاق پزشکی

نقش کمیته های دانشجویی اخلاق پزشکی در آماده سازی پزشکان آینده

دانشجویان پزشکی بدون شک در طول آموزش خود دچار دوراهی های اخلاقی و نگرانی در مورد رفتار حرفه ای مناسب می شوند. و به‌عنوان پزشکان به‌نظر می‌رسد که «با ابهامات اخلاقی و حتی معضلات در فعالیت‌های روزانه‌شان با فراوانی روزافزون مواجه خواهند شد». با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد توانایی دانشجویان پزشکی برای شناسایی و مدیریت معضلات اخلاقی در طول دوره ی پزشکی عمومی کاهش می یابد. نقش اساتید پزشکی این است که پزشکان آینده را با دانش و مهارت های کافی برای شناسایی و رسیدگی به چنین چالش هایی آماده کنند. دادن فرصت به دانشجویان پزشکی برای بحث در مورد مسائل اخلاقی که در عمل با آنها مواجه می شوند، می تواند علاقه مندی و یادگیری مباحث مرتبط در آن ها را ارتقا دهد.

کارولین جانستون، مشاور حقوق و اخلاق پزشکی در دانشکده آموزش پزشکی GKT، کالج کینگ، لندن، به دنبال مکانیزمی بود تا دانشجویان را در بحث در مورد معضلات اخلاق بالینی مشارکت دهد تا اطمینان حاصل شود که تدریس آنها به عمل تبدیل شده است. ایشان قبلاً به عنوان افسر پروژه برای شبکه اخلاق بالینی انگلستان کار کرده بودند که از کمیته های اخلاق بالینی در مراکز خدمات سلامت ملی (NHS) پشتیبانی می کند. ایشان همچنین عضو سه کمیته اخلاق بالینی در تراست های بنیاد NHS در لندن هستند و فکر می کردند که کمیته اخلاق بالینی دانشجویی فرمت مناسبی برای ایجاد بحث آگاهانه و معنادار در مورد سناریوهای بالینی است که نگرانی های اخلاقی را برای دانشجویان ایجاد می کند. دانشجویان پزشکی آموزش های اصلی را در زمینه اخلاق و حقوق دریافت می کنند، و پس از بحث در مورد فرمت های مختلف با آنها، تصمیم گرفتند که جلسه ای که دانشجویان در صورت تمایل بتوانند در فضایی آرام و غیررسمی در جلسات بحث موارد بالینی شرکت کنند. ایشان کمیته اخلاق بالینی دانشجویی (SCEC) را در کینگز در سال 2010 با گروهی از دانشجویان پزشکی راه اندازی کردند. دبیر کل انجمن اروپایی مراکز اخلاق پزشکی، روون پورز، در آن زمان در نظر گرفت که شاید "اولین کمیته اخلاق دانشجویان در اروپا (در جهان؟)" باشد (ارتباطات شخصی، 2011). هدف SCEC این است که فرصت‌هایی را برای دانشجویان فراهم کند تا مسائل اخلاقی و قانونی ناشی از یک مورد واقعی را که توسط یک دانشجوی مراقبت‌های بهداشتی در عمل بالینی مشاهده می‌شود در نظر بگیرند و از طریق پیامدهای تصمیم‌گیری بالینی فکر کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دانش‌آموزان از یادگیری مبتنی بر مورد لذت می‌برند و به نظر می‌رسد این روش یادگیری را در گروه‌های کوچک تقویت می‌کند. SCEC به وضوح هیچ اختیاری برای ارائه مشاوره ندارد، بلکه یک ابزار آموزشی است و امکان بحث میان رشته ای را فراهم می کند.



جلسات SCEC

گروه اصلی دانشجویانی که به راه اندازی SCEC کمک کردند، بررسی کردند که چه مدارکی لازم است و تصمیم گرفتند پیش نویس شرایط مرجع را تهیه کنند. شرایط مرجع، اهداف و فرآیندهای SCEC، از جمله قالب و دفعات جلسات، چه کسی ممکن است به عنوان رئیس عمل کند، و نحوه ارجاع پرونده ها برای بحث را مشخص می کند. علاوه بر این، چارچوبی را برای بحث تهیه کردیم که برای اطمینان از پرداختن به موضوعات کلیدی در بحث استفاده می‌شود، مانند ظرفیت و اولویت‌های بیمار، دیدگاه‌های افراد درگیر در تصمیم‌گیری، و گزینه‌های احتمالی و نتایج آنها.

هر دانشجوی پزشکی یا مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند با موافقت پزشک ناظر، یک مورد بالینی ناشناس مناسب را برای بحث و گفتگو ارجاع دهد. دانش آموز (ارجاع دهنده) با من با یک طرح کلی از پرونده (تا حد امکان ناشناس) تماس می گیرد و سؤالاتی را که مایل است SCEC در مورد آنها بحث کند، شناسایی می کند. این اطلاعات همراه با پیشنهاداتی برای مطالعه پیشینه (فرم ارجاع)، در اختیار شرکت کنندگان در جلسه قرار می گیرد.

جلسات برای کلیه دانشجویان پزشکی و حقوق، پرستاران فارغ التحصیل دیپلم و دانشجویان کارشناسی ارشد اخلاق پزشکی آزاد است و از طریق بولتن های خبری هفتگی دانشگاه و ایمیل برای افرادی که قبلاً در آن شرکت کرده اند، تبلیغ می شود. هر ماه در سال تحصیلی در زمان و مکان مشخصی برگزار می شود و 75 دقیقه طول می کشد. تعداد در هر جلسه به 20 نفر محدود می شود. مکان ها بر اساس "اولین حضور، اولین خدمت" با لیست انتظار اختصاص داده می شود.

جلسات با معرفی مختصری - نام، دوره و سال تحصیلی افراد شرکت کننده - شروع می شود و سپس رئیس از ارجاع دهنده دعوت می کند تا اطلاعات پیش زمینه ای را برای بحث در مورد پرونده و مسائل اخلاقی مورد بررسی قرار دهد. سپس صندلی برای روشن شدن مسائل واقعی مانند تشخیص، پیش آگهی، ظرفیت تصمیم گیری و سایر موارد مرتبط بالینی یا اخلاقی، زمین را برای سؤالات باز می کند. سپس همه شرکت کنندگان تشویق می شوند تا نظرات خود را بیان کرده و در مورد آنها بحث کنند. در هر جلسه ماهانه تعدادی از دانش آموزان شرکت می کنند که منجر به ایجاد رفاقت و اعتماد در بحث و تأمل در موضوعات حساس و چالش برانگیز شده است.

به افرادی که در یک سال تحصیلی حداقل در دو جلسه شرکت کرده باشند گواهی حضور ارائه می شود. مؤسسه اخلاق پزشکی کمک هزینه ای را برای تأمین هزینه های سفر برای دانشجویان پزشکی از مؤسسات دیگر برای شرکت در جلسات ما اعطا کرد و قالب SCEC اکنون در دانشکده های پزشکی دیگر تکرار می شود.


یادگیری از بحث های SCEC

SCEC طیف گسترده ای از موارد را در طول سال ها مورد بحث قرار داده است که تنوع و پیچیدگی مسائل اخلاقی ناشی از عمل بالینی را نشان می دهد. اینها شامل این است که آیا بیمار مسن و ضعیفی که از درمان امتناع می ورزد و می خواهد بمیرد، باید تحت درمان با تشنج الکتریکی قرار گیرد یا خیر. نقش یک دانشجوی پزشکی که به آزار خانگی در محیط قبل از زایمان مشکوک است. و اینکه آیا انجام گاستروستومی آندوسکوپی از راه پوست برای مرد مسنی که قبلا لوله بینی معده را کشیده است مناسب است یا خیر. هدف جلسه SCEC "حل و فصل" مورد ارجاع شده نیست، بلکه ایجاد یک بحث آگاهانه در مورد مسائل اخلاقی رقابتی است، که ممکن است شامل احترام به استقلال بیمار، مضرات و مزایای گزینه های مختلف درمانی یا امتناع از درمان، افشای اطلاعات برای جلوگیری از آسیب به دیگران و نقش شفقت باشد.

به عنوان مثال، بحث موردی که بر درخواست یک خانواده متمرکز بود مبنی بر اینکه مادربزرگ، که انگلیسی بلد نیست، از تشخیص نهایی خود مطلع نشود، دانش‌آموزان را به تعجب در مورد نقش هنجارهای فرهنگی و اینکه چگونه به‌عنوان پزشکان آینده، متعجب می‌شوند، متمرکز بود. می تواند با صداقت و درستی عمل کند، زمانی که در مورد اینکه چه چیزی بهترین علایق بیمار را تشکیل می دهد و نحوه برخورد آنها با خانواده و مراقبت از خانواده ای که در ناراحتی هستند، اختلاف نظر وجود دارد. مجله اخلاق بالینی تعدادی از بحث های موردی SCEC را منتشر کرده است که توسط دانشجوی ارجاع داده شده است

دانش آموزان نه تنها از آنچه در مورد اخلاق و قانون در برنامه درسی می آموزند استفاده می کنند، بلکه مهارت های بین فردی مانند توانایی در نظر گرفتن گزینه های دیگر و دیدگاه های متفاوت، برقراری ارتباط و گوش دادن فعالانه و تسهیل بحث را نیز توسعه و اصلاح می کنند. کسانی که در جلسات SCEC شرکت می کنند، به عمق بحث و آموخته های حاصل از آن اهمیت می دهند. بازخورد کسانی که در جلسات شرکت کرده اند بسیار مثبت است:

"با تشکر از سازماندهی جلسات در طول سال - مطمئناً تجربه جالب و قابل تاملی بوده است."

برای من لذت بخش بود که توانستم در جلسات SCEC شرکت کنم و چیزهای زیادی یاد گرفتم.

"همه دانشجویان مراقبت های بهداشتی باید در یکی از آنها شرکت کنند."

"جلسات توانایی من برای شناسایی و تحلیل موثر معضلات اخلاقی پیچیده را افزایش داد."

دانش آموزانی که شرکت می کنند نیز گزارش کرده اند که از طریق بحث در مورد موارد پیچیده و چالش برانگیز احساس حمایت و تشویق می کنند. برخی از دانشجویانی که در جلسات SCEC شرکت کرده‌اند، پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده پزشکی به عضویت در CECهای مبتنی بر اعتماد NHS می‌روند، و تأکید می‌کنند که مشارکت SCEC علاقه را پرورش می‌دهد و آموزش‌های شغلی اولیه در اخلاق بالینی را ارائه می‌دهد.

 

توسعه و تعبیه در برنامه درسی

در حالت ایده آل، قالب SCEC می تواند به عنوان یک ابزار آموزشی گسترش یابد تا دانش آموزان را قادر سازد تا با استفاده از دانشی که قبلاً در قسمت قبلی برنامه درسی پوشش داده شده بود، در بحث اخلاقی در سال های بعدی آموزش پزشکی خود شرکت کنند. دانش‌آموزان می‌توانند مواردی را که ناشی از تجربیات خودشان در تخصص‌های خاص است، برای بحث و گفتگو ارجاع دهند. ما اکنون در نظر داریم قالبی مشابه را در برنامه درسی دو سال پایانی دوره پزشکی تعبیه کنیم. این موضوع چالش هایی را در مورد چگونگی فعال کردن بحث در گروه های کوچک برای یک گروه بزرگ (King's حدود 450 دانش آموز در هر کلاس دارد) و نحوه ارزیابی یادگیری ناشی از بحث ایجاد می کند.

راه‌اندازی و اجرای SCEC می‌تواند زمان بر باشد، و کمک‌های اداری برای رزرو اتاق‌ها، مدیریت تعداد شرکت‌کنندگان ضروری است. دانش‌آموزانی که در جلسات شرکت می‌کنند، مشتاقانه به بحث‌های جالب و گسترده‌ای پرداخته‌اند و از طریق انتشار برخی از موارد، یادگیری منتشر شده است. این شکل از حمایت اخلاق بالینی، یادگیری مرتبط را برای دانشجویان فعلی فراهم می کند و آنها را برای واقعیت عمل بالینی آماده می کند. شکی نیست که نوعی حمایت اخلاقی بالینی برای دانشجویان مراقبت‌های بهداشتی ارزشمند است زیرا آنها قطب‌نمای اخلاقی خود را در طول دوره آموزشی خود توسعه می‌دهند.


منبع:

https://journalofethics.ama-assn.org/article/roles-student-ethics-committees-preparing-future-physicians/2016-05 

 

مترجم:

  نگار راوی،

  دانشجوی پزشکی، عضو کمیته ی دانشجویی اخلاق پزشکی

 

اعضا

سؤالات متداول

فعالیت های کمیته دانشجویی اخلاق پزشکی

ترجمه

نگارش مقاله

0
عضو دانشجو
0
طرح مصوب

منوی موبایل